Hírek és Érdekességek az egészségügyből

A lélek megtisztul…...

A magyar köznyelvben és közgondolkodásban mára már összekeveredik a Mindenszentek ünnepe és a Halottak napja, pedig még a múlt század közepén is külön ünnepelték a két napot.

A római katolikus egyház november elsején ünnepli a Mindenszenteket, november másodikán pedig a Halottak napját. Mindenszentekkor mindazokra emlékeznek, akik a „szentek közösségének” lettek tagjai: akiket ugyan nem avattak szentté, de megszentelt életet éltek, és bizonyosan a mennybe jutottak. Másnap, november másodikán tartották a Halottak napját, amikor a tisztítótűzben szenvedő szeretteikért imádkoztak a családtagok a falu közösségével együtt.
A halottak napja a régi időkben is Mindenszentek estéjén kezdődött. A temető, a „cinterem” hosszú évszázadokon keresztül a templom közvetlen környeztében volt, így a halottas házból egyenesen a templomba vagy a templom előcsarnokába vitték felravatalozni a halottat. A „halottas ház” nem volt azonos a mai halottasházzal, hiszen a 20. század közepéig otthonról vitték ki a temetőbe a halottakat.
A könyörgés, hogy a lélek megváltást nyerjen a tisztítótűztől, már ekkor elkezdődött: ennek érdekében osztottak alamizsnát, elsősorban élelmet, gyertyát, de néha pénzt is adtak a szegényeknek, koldusoknak. A középkori feljegyzések szerint szokás volt a halotti tort a „templom tornácán” megtartani, ahova a „falu bolondját” vagy más fogyatékosokat (vakokat, bénákat) is illett meghívni, illetve a családi tor előtt vendégül látni.

Sok esetben – főleg a módosabb gazdák, nemes urak – végrendeletükben írásba is foglalták a temetéskor vagy a toron szétosztandó alamizsnát, ami nemegyszer igen bőséges volt. A családtagok lelkiismeretesen betartották ezt a kívánságot is, mivel a néphit szerint, ha nem teljesítik a halott kívánságait, akkor visszajár kísérteni, és megkeseríti azok életét, akik megzavarták nyugalmát.

A temetés idején végzett jócselekedetek, az elesettek támogatása egyértelműen a tisztítótűztől való félelemből eredt. Ezzel az indítékkal találkozunk magyarlakta területeken a mindenszentek estéjén tartott „lelkek éjszakájának” liturgiájában is, amikor a templomban felállított koporsó körül osztottak alamizsnát a rászorulóknak. A halottak vigíliáján több órán keresztül zúgtak a harangok, mert a néphit szerint ekkor megpihennek, nem szenvednek a tisztítótűzben a lelkek.

Bálint Sándor jeles néprajzkutatónk szerint az alföldi katolikus családok nemegyszer egy teljes héten át készültek a halottak napi alamizsnálkodásra, hiszen úgy vélték, minden egyes jócselekedet segít a tisztítótűzben szenvedőkön. Általában ünnepi, fehér kalácsokat sütöttek erre a napra, amit jellegzetes formában fontak meg, és a temetőbe menet ezt osztogatták szét a szegények között, azzal a kéréssel, hogy a szegények is imádkozzanak rokonaikért. A halottak napján gyakran mondott imádság a halottak olvasója, amely öt tizedből áll, Jézus öt sebének emlékezetére, és a szenvedő egyház képe mutatkozik meg benne.

Göcsej vidékén valóságos ünnepet ültek halottak napján, borral és vidámsággal emlékezve a család elhalt tagjaira. A vidám lakomával a hazajáró halottakat kívánták megengesztelni. Göcsejben a harang is hosszabban szólt, mint az alföldi vidékeken, mivel ezen a napon nem a harangozó, hanem a családtagok húzták a harangot, s annyi igeversnyi ideig, ahány hozzátartozójukért könyörögtek. Így a harangláb előtt nemegyszer hosszú sor kígyózott, hiszen volt, aki akár fél órán keresztül is húzta a harangot, hogy megkönnyítse elhunyt szerettei szenvedéseit.

A romák néphite szerint a rontó erők megjelenése elég gyakori, így kényesen ügyelnek arra, hogy ne sértsék meg a halottakat. A temetési torok szinte lakodalomszerűen bőségesek ma is. Halottak napján sokszor még ma is tort ülnek a temetőben, a sír mellett, és gyakori a „halottak etetése is” is. Az ételből és az italból a halottat is részesítik: pálinkával locsolják meg a sírhantot, és vetnek egy-egy falat ételt a virágok és a koszorúk közé.

Mindezekből a szokásokból mára már kevés maradt. Az azonban, hogy halottak napjára meg kell tisztítani, virágokkal és koszorúkkal fel kell díszíteni a sírokat, szinte minden családban fontos, csakúgy, mint a gyertyagyújtás. Gyakran azonban ebben sem látunk mást, mint egy szép kegyeleti szokást. Pedig a halottak napi „világítás” szintén a lélek megtisztulására utal, s azt a reményt fejezi ki, hogy a sírban nyugvó immár lélekben feltámadva az örök fényesség honába ért, ahol nincs betegség és fájdalom, és nincs szükség kenyérre, borra vagy gyertyalángra.

(Miklya Luzsányi Mónika, mindennapi) 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!